We wrześniu bieżącego roku w sieci pojawiły się doniesienia o planach wprowadzenia w serwisach społecznościowych Facebook i Instagram abonamentu wyłączającego reklamy. Teraz informacje te zostały wreszcie potwierdzone oficjalnie.
Firma Meta ogłosiła, iż w związku z koniecznością dostosowania swoich serwisów społecznościowych do nowych przepisów w listopadzie wprowadzi w krajach UE i EOG opcjonalny płatny abonament pozwalający wyłączyć reklamy w serwisach Facebook i Instagram. Będzie on kosztował 9,99 euro (ok. 45 zł) miesięcznie w przypadku płatności przez przeglądarkę lub 12,99 euro (ok. 58 zł) jeśli zdecydujemy się opłacać go przez aplikację na iOS lub Androida (różnice w cenach wynikają z prowizji pobieranych przez sklepy App Store i Google Play). Od 1 marca 2024 firma zacznie też pobierać dodatkową opłatę w wysokości 6 euro (8 w przypadku płatności przez aplikację) miesięcznie za każde dodatkowe konto powiązane z kontem głównym.
Facebook i Instagram to nie jedyne duże serwisy społecznościowe, które zdecydowały się na tego typu krok. Podobną opcję wprowadził też niedawno X (dawniej Twitter), a w przypadku TikToka jest ona już na etapie testów. Warto jednak zauważyć, że o ile serwis należący do Elona Muska rzeczywiście zdaje się traktować abonament wyłączający reklamy jako nowe źródło dochodów, w przypadku Facebooka, Instagrama i TikToka opcja ta wydaje się być przede wszystkim dyktowana koniecznością dostosowania usług do unijnych przepisów.