Scarlett Johansson pozywa firmę, która wykorzystała AI do podrobienia jej głosu w reklamie

Szeroko pojęta generatywna sztuczna inteligencja coraz częściej wykorzystywana jest do podrabiania wizerunków i głosów celebrytów. Ofiarą takich działań padła niedawno aktorka Scarlett Johansson, która zdecydowała się pozwać odpowiedzialną za nie firmę Convert Software.

Convert Software to twórcy dostępnej w App Store i Google Play aplikacji Lisa AI: 90s Yearbook & Avatar, służącej do generowania obrazów i filmów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. W celu promowania tego programu firma przygotowała 22-sekundową reklamę wyświetlaną w mediach społecznościowych, w której wykorzystała zarówno fragment autentycznego nagrania ze Scarlett Johansson jak i jej podobiznę i głos wygenerowane przez AI. Podczas gdy podrobiony głos aktorki zachwalał aplikację i zachęcał do korzystania z niej, na ekranie drobnym drukiem wyświetlał się też komunikat informujący, że wykorzystane w reklamie obrazy zostały wygenerowane przez Lisa AI i nie mają związku z przedstawioną na nich postacią.

Po nagłośnieniu sprawy reklama zniknęła z portali, w których była wyświetlana, jednak przedstawiona w niej aplikacja jest nadal dostępna do pobrania. Przedstawiciele aktorki zaznaczyli w oświadczeniu, że nie ma ona żadnego związku z Lisa AI i nigdy nie zgodziła się promować tej aplikacji, a sprawą zajmuje się już jej prawnik, Kevin Yorn.

Scarlett Johansson nie jest pierwszą znaną aktorką, której podobizna wygenerowana z użyciem AI została wykorzystana bez jej zgody w reklamie. Jakiś czas temu Tom Hanks przestrzegł swoich fanów przed reklamami kliniki dentystycznej, które wykorzystywały jego podrobiony w ten sposób wizerunek.

Podziel się