Komisja Europejska ogłosiła listę platform i wyszukiwarek internetowych, na które ze względu na dużą liczbę użytkowników zostaną nałożone dodatkowe obowiązki w ramach wprowadzonego w ubiegłym roku aktu o usługach cyfrowych.
Lista obejmuje 17 platform internetowych i 2 wyszukiwarki, które przekroczyły w Europie próg 45 milionów użytkowników. Prezentuje się ona następująco:
- Alibaba AliExpress
- Amazon Store
- Apple AppStore
- Booking.com
- Google Play
- Google Maps
- Google Shopping
- Snapchat
- TikTok
- Wikipedia
- YouTube
- Zalando
- Bing
- Google Search
Zgodnie z przepisami wprowadzonymi w ramach aktu o usługach cyfrowych właściciele tych platform będą musieli w ciągu 4 najbliższych miesięcy dostosować je do nowych wymagań obejmujących m.in.:
- Większe upodmiotowienie użytkowników:
- Użytkownicy otrzymają jasne wytłumaczenie, dlaczego rekomendowane im są określone treści, i będą mieli prawo do rezygnacji z systemów rekomendacji opartych na profilowaniu;
- Użytkownicy będą mogli łatwo zgłaszać nielegalne treści, a platformy będą musiały przetwarzać takie zgłoszenia z należytą starannością;
- Reklamy nie mogą być wyświetlane na podstawie wrażliwych danych użytkownika (takich jak pochodzenie etniczne, poglądy polityczne lub orientacja seksualna);
- Platformy muszą oznaczać wszystkie reklamy i informować użytkowników o tym, kto je promuje.
- Platformy muszą zapewnić zrozumiałe i proste streszczenie warunków korzystania z usług w językach państw członkowskich, w których działają.
- Wysoka ochrona małoletnich:
- Platformy będą musiały przeprojektować swoje systemy, aby zapewnić wysoki poziom prywatności, ochrony i bezpieczeństwa małoletnich;
- Reklama ukierunkowana i oparta na profilowaniu dzieci nie jest już dozwolona;
- Specjalne oceny ryzyka, w tym dotyczące negatywnego wpływu na zdrowie psychiczne, będą musiały zostać przekazane Komisji cztery miesiące po wyznaczeniu i podane do wiadomości publicznej najpóźniej po roku;
- Platformy będą musiały przeprojektować swoje usługi, w tym interfejsy, systemy rekomendacji, warunki korzystania z usług, aby ograniczyć te zagrożenia.
- Bardziej staranne moderowanie treści, mniej dezinformacji:
- Platformy i wyszukiwarki muszą przeciwdziałać ryzyku związanemu z rozpowszechnianiem nielegalnych treści w internecie oraz negatywnym skutkom dla wolności wypowiedzi i informacji;
- Platformy muszą mieć jasne warunki oraz egzekwować je z należytą starannością i w sposób niearbitralny;
- Platformy muszą posiadać mechanizm umożliwiający użytkownikom zgłaszanie nielegalnych treści i szybkie reagowanie na powiadomienia;
- Platformy muszą analizować konkretne zagrożenia i wprowadzać środki ograniczające ryzyko – na przykład w odniesieniu do rozprzestrzeniania dezinformacji i nieautentycznego korzystania z usługi.
- Większa przejrzystość oraz odpowiedzialność:
- Platformy muszą zapewnić, aby ich oceny ryzyka i zgodność ze wszystkimi zobowiązaniami wynikającymi z aktu o usługach cyfrowych były poddawane zewnętrznemu i niezależnemu audytowi;
- Będą musiały zapewnić naukowcom dostęp do publicznie dostępnych danych; później ustanowiony zostanie specjalny mechanizm dla zweryfikowanych naukowców;
- Będą musiały publikować repozytoria wszystkich reklam dostarczanych na ich interfejsie;
- Platformy muszą publikować sprawozdania z przejrzystości na temat decyzji dotyczących moderowania treści i zarządzania ryzykiem.
Jak twierdzą przedstawiciele Komisji Europejskiej, nowe przepisy mają na celu wzmocnienie pozycji użytkowników internetu i zapewnienie im dodatkowej ochrony.
„Nasze przepisy mają zapewnić, aby technologia służyła ludziom i społeczeństwu, w którym żyjemy, a nie odwrotnie. Akt prawny o usługach cyfrowych zapewni znaczącą przejrzystość i rozliczalność platform i wyszukiwarek oraz zapewni konsumentom większą kontrolę nad ich życiem w internecie. Dzisiejsze wyznaczenia są ogromnym krokiem w kierunku osiągnięcia tego celu.„
Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca wykonawcza do spraw Europy na miarę ery cyfrowej