Volvo prezentuje elektryczny model EX30

Volvo zaprezentowało dziś swój najmniejszy samochód elektryczny, czyli EX30.  Z zewnątrz wygląda jak mniejsza wersja EX90, ale to zupełnie inna konstrukcja.

Auto jest zbudowane na platformie SEA, która jest kooperacją koncernu Geely z Mercedesem. Generalnie to praktycznie, ale nie do końca ten sam samochód co Smart #1, który nie będzie na razie oficjalnie sprzedawany w Polsce.

Volvo będzie i wróżę mu naprawdę dobrą sprzedaż, bo dobra cena, wyposażenie i osiągi idą tu w parze. Model Core zaczyna cennik od 170 kPLN, ma zasięg WLTP 344 i bardzo dobre osiągi 5,7 s do setki. Magia dzieje się później. Model Plus Twin Motor Performance kosztuje 230 k PLN, ciągle łapie się na dopłaty, ma 460 km zasięgu i niesamowite 3,6 s do setki. To prawie takie osiągi jak Tesla 3 Performance, a Volvo jest EX30 jest SUVem, a nie niskim sedanem.

W lipcu będę miał okazję obejrzeć auto na żywo i już się nie mogę doczekać. Coraz fajniejsze te elektryki się robią.

Ciekawostki:

  • Volvo EX30 będzie dostępne także w wersji Cross Country
  • Moc ładowarki prądem zmiennym jest różna w zależności od wersji wyposażenia: 11 kW lub 22 kW.
  • Moc ładowarki prądem stałym wynosi 150 kW dla wszystkich wersji
  • Mniejszy akumulator 51 kWh jest wykonany w technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforowy). Większy: 69 kWh. NCM
  • Duży i mały akumulator mają niemal identyczną wagę: około 420 kg
  • Ekran centralny będzie wyświetlał inne funkcje w zależności od sytuacji drogowej: na postoju będą podpowiadane kierowcy inne funkcje niż np. w trakcie jazdy
  • Samochód będzie miał zaawansowane funkcje autonomicznego parkowania. Bez konieczności dotykania pedału gazu. Docelowo samochód będzie można parkować sterując autem za pomocą smartfona

Volvo EX30 w liczbach:

  • Wymiary (dł. x szer. x wys): 4233 x 2032 x 1549 mm. Szerokość z lusterkami. Dla porównania XC40: 4425 x 2034 x 1658 mm
  • Rozstaw osi: 2650 mm (w dłuższym o 19 cm XC40 rozstaw osi jest większy tylko o 5 cm)
  • Waga: TBC
  • Pojemność bagażnika: TBC
  • Trzy poziomy wyposażenia: Core (Safe space technology, pompa ciepła (dla wersji LR), ładowarka AC 11 kW; adaptacyjny tempomat), Plus (audio Harman Kardon, elektrycznie otwierana klapa bagażnika, funkcja Pilot Assist, podświetlanie wnętrza Ambient, kontrastowy czarny dach), Ultra (ładowarka AC 22 kW, funkcja Park Pilot Assist, panoramiczny dach, elektryczna regulacja foteli, kamera 360).
  • 5 barw nadwozia: Vapour Grey, Onyx Black, Crystal White, Cloud Blue (nowy), Moss Yellow (nowy)
  • 4 możliwe tapicerki: Indigo (a la dżins), Pine (zielona), Breeze (błękitna), Mist (wełna).
  • Koła aerodynamiczne: 18 lub 19 cali oraz 20 cali (opcjonalne)
  • Dopuszczalna waga holowane przyczepy: 1000, 1400, 1600 kg. (Single Motor/Single Motor Extended Range, Twin Motor Performance)
  • Wersje silnikowe: Single Motor (RWD, 272 KM, 59 kWh, 344 km zasięgu WLTP), Single Motor Long Range (RWD, 272 KM, 69 kWh, 480 km zasięgu), Twin Motor Performance (AWD, 428 KM, 69 kWh, 460 km zasięgu).
  • Przyspieszenie 0- 100 km/h (kolejno): 5,7, 5,3 oraz 3,6 s.
  • Prędkość maksymalna: 180 km/h – dla wszystkich wersji