Komisja Europejska opublikowała listę „strażników dostępu”

Komisja Europejska opublikowała ostateczną listę firm, które zgodnie z przepisami aktu o rynkach cyfrowych kwalifikują się do grona „strażników dostępu”. Będą one musiały już niedługo wprowadzić zmiany w sposobie funkcjonowania swoich platform.

Akt o rynkach cyfrowych definiuje „strażników dostępu” jako duże platformy internetowe o silnej pozycji gospodarczej, mogące kontrolować dostęp do informacji i usług. Na ostatecznej liście opublikowanej przez Komisję Europejską znalazło się sześć firm z szeroko pojętej branży technologicznej: Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft. Prawie wszystkie z nich pochodzą ze Stanów Zjednoczonych – jedynym wyjątkiem jest chińskie ByteDance. Lista wyszczególnia 22 platformy kontrolowane przez te firmy:

  • Serwisy społecznościowe: TikTok, Facebook, Instagram, LinkedIn
  • Komunikatory: WhatsApp, Messenger
  • Platformy pośredniczące: Google Maps, Google Play, Google Shopping, Amazon Marketplace, Apple’s App Store, Meta Marketplace
  • Serwisy wideo: YouTube
  • Sieci reklamowe: Google, Amazon, Meta
  • Przeglądarki internetowe: Chrome, Safari
  • Wyszukiwarki internetowe: Google Search
  • Systemy operacyjne: Android, iOS, Windows

Komisja Europejska zapowiedziała też dodatkowe dochodzenia mające ustalić, czy do listy nie powinny zostać dodane również Bing, Edge, iMessage i iPadOS.

Wspomniane firmy mają czas do marca 2024 na dostosowanie swoich platform do nowych przepisów. Oficjalna strona promująca akt o rynkach cyfrowych przedstawia jego wymogi w następujący sposób:

Przykłady nakazów – Platformy strażników dostępu muszą w przyszłości:

  • umożliwiać podmiotom trzecim współdziałanie z własnymi usługami strażnika dostępu w określonych szczególnych sytuacjach
  • umożliwić swoim użytkownikom biznesowym dostęp do danych, które generują podczas korzystania z platformy strażnika dostępu
  • udostępnić przedsiębiorstwom reklamującym się na danej platformie odpowiednie narzędzia oraz informacje niezbędne reklamodawcom i zleceniodawcom do niezależnej weryfikacji swoich reklam publikowanych za pośrednictwem danego strażnika dostępu
  • umożliwić swoim użytkownikom biznesowym promowanie ich oferty i zawieranie umów z klientami poza platformą strażnika dostępu

Przykłady zakazów – Platformy strażników dostępu nie będą mogły:

  • traktować usług i produktów oferowanych przez samego strażnika dostępu bardziej korzystnie w rankingu niż podobne usługi lub produkty oferowane przez osoby trzecie na platformie strażnika dostępu
  • uniemożliwiać konsumentom nawiązywanie kontaktu z przedsiębiorstwami spoza ich platform
  • uniemożliwiać użytkownikom, którzy się na to zdecydują, odinstalowania jakiegokolwiek preinstalowanego oprogramowania lub aplikacji
  • śledzić aktywności użytkowników końcowych poza podstawową usługą platformową strażnika dostępu na potrzeby reklamy ukierunkowanej, bez wyraźnej zgody użytkownika.
Podziel się